?? Hallo Allemaal ??,

Er zijn altijd wel actuele onderwerpen, waarover iets te zeggen is. Maar toch, deze keer maar weer iets meer over mijn jonge(re) jaren vanaf 1967.

Misschien niet altijd even interessant, maar ik heb er zelf plezier in om zo af en toe nog eens terug te kijken en – ik hoop – dat het voor mijn ” nazaten”  ook een beetje inkleuring van het wel en wee van hun( groot)vader geeft.

Zoals eerder aangegeven ging ik op 1 oktober 1967 naar de Politieschool in Arnhem, een voltijds, interne opleiding van een jaar. Je aanspreektitel was: ” aspirant Smit”!

Redelijk strak semi-militair regime, slapen op stapelbedden in slaapzalen, regelmatig kledingkastcontrole, in uniform, eigen studeerkamer en studiecontrole en dat soort dingen. Voordat je een meerdere ( dus iedereen feitelijk) kon aanspreken, eerst in de houding gaan staan en groeten!

De opleiding was prima te doen, veel theorie, maar ook specifieke politievaardigheden, processenverbaal van misdrijf of overtreding maken, veel vakgerichte sport, boksen, judo, praktisch politieoptreden: staande houden van personen, controles houden in de “horecastraat” en ook exercitie/marcheren! Geweldig om een eenheid te zijn die op bevel doet wat gebeuren moet. Hoogtepunten waren echte inzetten, veelal als “levend dranghek”, bijvoorbeeld bij motorraces in het land.

In ieder geval niet zo moeilijk om deze opleiding met goed resultaat af te ronden.

Steeds belangrijker werd tijdens dit jaar, waar je geplaatst zou gaan worden, immers het Korps Rijkspolitie zat in alle gemeenten waar geen Gemeentepolitie was.

Er was een onderscheid: wachtmeesters J(onge) C(ategorie), beneden de 21 jaar en wachtmeesters OC, ouder dan 21 jaar. Deze laatsten konden direct overal geplaatst worden en de wmrs JC werden het eerste jaar geplaatst binnen een redelijke afstand van de woonplaats van hun ouders.

Op 25 juli 1968 trouwden wij, in Oranjewoud , en op 8 februari 1969, werd onze eerste zoon Wim geboren. Marjan en ik woonden bij Heit/Pake, ik dus vooral in de weekenden, in Heerenveen, waarheen pake Wiebren na het overlijden van Beppe heen was verhuist.

Heel tevreden waren we dat ik per 1 oktober 1968 werd geplaatst in de groep Idaarderadeel, met standplaats Grouw, maar dus voor maximaal een jaar!

Mama, na 8 februari met Wim jr, bleef bij Pake wonen en ik “moest” ( regels zijn regels: wonen in de standplaats!) in Grouw wonen, in een kosthuis, bij de familie Boersma! Vrije weekenden en vrije dagen zo snel mogelijk weer naar Heerenveen en soms ook “stiekem”. Inmiddels de ” kever” ingeruild voor een oranje! Ford Taunus  17 m.

Grouw, een mooi plaatsje, nooit wat te doen, alleen zomers veel watertoerisme.

Ik kreeg een mentor, gelukkig een redelijk jonge vent nog, die vanwege zijn strengheid in Grouw ” Pietje Potlood” werd genoemd. In principe trok je dat ” JC-jaar” grotendeels met je mentor op. Best veel van hem geleerd, maar eigenlijk voor een jonge enthousiaste politieman een saaie standplaats. Je kreeg te maken met collega’s rond de 55 jaar, sommige mochten niet eens in de Groeps S(urvellance A(uto), – GSA- rijden, te oud!

Voor het besturen van de gsa/ksa moest je examen doen in Bilthoven.

Tot de groep Idaarderadeel behoordem  ook rayons alsbijvoorbeeld Warga, Wartena, en Oldeboorn;, je wilde er nog niet dood begraven worden! Jaarlijks hoogtepunt: de gondelvaart, waarbij iedereen dienst moest doen??

Nog wel een mooie herinnering: in Akkrum gebruikte men nog een motor met zijspan als surveillance voertuig! Grouw, het hoofdrayon, had een gsa!

Inderdaad gesurveilleerd in dit vehikel, “willempje-helm” op en stoer in het bakje.

Op enig moment moest ik dus ook opgeleid worden voor het besturen van zo’ n motor. En daar was dus ook een echte  collega rij-instructeur voor die in het bakje zat, maar met een grote hengel aan het stuur de leerling kon leren rijden en sturen!

Op het moment dat ik rijexamen voor de motor mocht doen, deed ik dit op de Ultra) L(ichte) M(otor), – de ULM – een bromfiets van 50 cc-, geen  probleem dus!

Maar helaas, daarna nooit meer in een motor met zijspan gesurveilleerd, want deze werd- de vooruitgang in het Korps-, vervangen door de K(leine) S(urvellance) A(uto), – de KSA-,  een Volkswagen ” kever”!

Verder nog een belangrijke tijdsbesteding: in de zomer, tijdens het “Skûtsjes Silen” op de ULM naar de startplaatsen van de wedstrijden om als verkeersregelaar dienst te doen!

Al met al wel een leerzaam  jaar, maar geen enkel boven het maaiveld herinnerd feit of gebeuren.

Ja, toen rond najaar 1969, – het einde van het JC- jaar-, in volle spanning waar gaan we nu heen!

Best geprobeerd in Friesland te mogen blijven, maar geen kans: in het Westem waren veel collega’s nodig.

Op enig moment de duidelijkheid dat per  1 oktober 1969, de definitieve standplaats Purmerend in het district Amsterdam, zou worden!

Dat deed zeer, vooral voor mama in het besef haar vader alleen ( overigens wel met Geertjan) te gaan laten.

Een mooi moment om die stap een volgende keer te verhalen!

Hopende U niet te vervelen, met plezier dit bericht!

Uw scribent,

Wim A Smit ?